Pokud má někdo raději video, tak si může tento článek také užít ve formě videa, stačí klinout zde a přehrát si video na YouTube.
Když potřebujete nahrávat někde vevnitř pomocí mikrofonního stojanu nebo boompole tyče, tak není dobré používat puškové mikrofony, ale měli byste používat právě menší kondenzátorové tužkové mikrofony a to zejména proto, že tady tyto puškové mikrofony obsahuji interferenční trubici a pokud má místnost nebo hala kde chcete nahrávat nějakou ozvěnu tak tuto ozvěnu nedokáže puškový mikrofon příliš dobře eliminovat.
Také se může stát, že odražené zvuky mohou v intervenční trubici vytvářet nežádoucí fázové posuvy a příliš zabarvovat tyto odražené zvuky, takže určitě, pokud můžete, používejte uvnitř výhradně tužkové mikrofony.
Takový tužkový mikrofon nemůže být ale jen tak ledajaký nejlepší je když má super nebo hyper kardioidní směrovou charakteristiku, protože čím užší je směrová charakteristika tím lépe eliminuje mikrofon ozvěnu v místnosti a potlačuje okolní nežádoucí zvuky.
Bohužel všude a to i tady se našly určité výjimky, kdy je možné použít mikrofony i s kardioidní směrovou charakteristikou na úkor nižší eliminace ozvěny a okolního hluku ale za to s velmi vhodným zvukem a dalšími parametry pro video a film.
Další důležitý parametr je frekvenční charakteristika, když se podíváte na nejoblíbenější mikrofony jako jsou Schoeps MK41, Sennheiser MKH 50 nebo Audix SCX1 HC tak si můžete všimnou že všechny tyto mikrofony mají velmi plochou frekvenční charakteristiku a tudíž nezvýrazňují žádné frekvence a snímají hlas takový je opravdu je.
Na rozdíl od levnějších mikrofonů jako je Taskar CM 63, iSK CM-20C a dalších, které nemají plochou frekvenční charakteristiku a mají zdvih v oblasti vyšších frekvencí i více než 5dB a proto jsou mikrofony citlivější na vyšší frekvence, což způsobuje, že je zvuk příliš jasný v oblasti řeči a mnohdy se pak musí tyto vyšší frekvence utlumovat a ne vždy to úplně jde a může to zanechávat určitou nepřirozenost ve zvuku.
Kvalitní mikrofon by také měl co nejméně zkreslovat zvuky, které přicházejí mimo hlavní snímací osu, čím lépe dokáže mikrofon zaznamenávat zvuky, které se odrazem od stěn vracejí zpátky, tak tím je lepší celková kvalita zaznamenávaného zvuku.
Když se na to podíváme, tak celkově není příliš mnoho mikrofonu, které by byly díky svým vlastnostem schváleny odbornou veřejností jako vhodné pro nahrávání hlasu uvnitř, my si projdeme většinu těchto mikrofonů od nejlevnějšího po nejdražší a něco málo si k nim řekneme.
Samson C02 (Super kardioidní)
Pokud si nemůžete dovolit pořídit dražší mikrofon tak doporučuji pořídit si mikrofon Samson C02 který se dá koupit samostatně jako jeden kus za cenu okolo 1600Kč což je velmi málo a za tuto cenu dostanete mikrofon s velmi pěknou frekvencích charakteristikou vhodnou pro nahrávání hlasu uvnitř.
Nemá cenu se ohlížet po jiných mikrofonech za podobnou cenu, protože tento mikrofon je prověřen odbornou veřejností jako vhodný pro nahrání hlasu a dialogů uvnitř, má citlivost 10mV a vlastní šum 22dB-A což není nic extra ale je to srovnatelné s modely které se ve světě prodávají jako nízko nákladové mikrofony společně se Samsonem,
Takové mikrofony jsou Taskar CM-63, ISK CM-20C a LyxPro SDPC-2 tyto mikrofony sice mají trošičku nižší vlastní šum ale na druhou stranu mají velký zdvih ve vysokých frekvencích takže jsou příliš jasné a proto doporučuji raději zvolit ten Samson C02, protože u všech těchto levných mikrofonů budete muset odstraňovat vlastní šum mikrofonu v postprodukci tak či tak a v dnešní době je to možně dělat velmi jednoduše na rozdíl od ekvalizace zvuku, která již potřebuje trochu více znalostí a umu.
Rode NT5 (kardioidní)
Další mikrofon Rode NT5 je již poněkud dražší mikrofon který není tak směrový, protože je kardioidní a může být trochu náchylnější, pokud nahráváte hlas v místnostech s větší ozvěnou, toto ale velice dobře kompenzuje tím, že má pěknou citlivost 12mV, nízký vlastní šum jen 16dB-A a hlavně, velmi plochou frekvenčních charakteristiku se zdvihem jen +2dB v oblastní výšek a tím pádem velmi vyrovnaný zvuk vhodný pro nahrávání hlasu a dialogů uvnitř, takže pokud nechcete moc utratit a máte ve studiu malou ozvěnu tak rozhodně perfektní mikrofon, který je pěkně odolný proti otřesům a má lehké ale velmi pevné tělo, závity mikrofonní kapsle jsou širší a při případné výměně kapslí se neničí.
Oktava MK-012 (Hyper kardioidní)
Další mikrofon vhodný pro nahrávání hlasu a dialogů do videa uvnitř je Oktava MK-012 tento mikrofon je potřeba si koupit v konfiguraci s hyper kardioidní kapslí a low cut filtrem, protože v této konfiguraci obsahuje mikrofonní kapsli, která nejlépe eliminuje ozvěnu a můžete vložit low cut filter, který zase odstraňuje zvuky nižší než 75Hz, tento mikrofon se dá v této kombinaci koupit okolo 5 000Kč a díky hyper kardioidní kapsli a ploché frekvenčních charakteristice je to neoblíbenější nízko nákladový mikrofon pro dialogy a nahrávaní hlasu uvnitř.
Mikrofon se také vyznačuje docela nízkým vlastním šumem jen 18dB-A ale nemá příliš vychytanou konstrukci a můžete se setkat s nízkou odolnosti proti větru a otřesům, stejně jako u modelu Samson C02, není to ale nic co by nevyřešila kvalitní ochrana proti větru Rycote baseball, která je přímo určená pro nahrávání uvnitř a odpružení Rode SM4-R, stejně tak či tak budete muset oba tyto doplňky používat s jakýmkoliv mikrofonem, pokud jej budete chtít používat jako mikrofon na boompole tyči.
AKG Blue Line CK93 + SE-300B (Hyper kardioidní)
Další mikrofon, který se stal oblíbeným je mikrofon, který se musí složit ze základny AKG SE 300B a mikrofonní hyper kardioidní kapsle AKG CK93 tento mikrofon se pohybuje okolo 10 000Kč a má nádherně plochou frekvenční charakteristiku, také mnohem lépe snímá odražené zvuky přicházejících mimo hlavní snímací osu mikrofonu a má zase o něco nižší vlastní šum jen 17dB-A.
Oproti mikrofonu Oktava je tento mikrofon AKG velký krok kupředu, protože je výrazně odolnějším proti otřesům a větru, také má integrovaný low cut filter, který, nepřidává do zvuku žádný dodatečný šum, jako je tomu u mikrofonu oktáva MK-012
Dále na mikrofonu ještě můžete najít integrovaný útlumový článek -10dB, který ale při nahrávání hlasu a dialogu uvnitř nevyužijete, je to totiž určené pro velmi hlasité zdroje zvuku.
Audix SCX1 HC (Hyper kardioidní)
Dalším mikrofonem je mikrofon od firmy AUDIX s označení SCX 1 tento mikrofon má taktéž výměnné mikrofonní kapsle pro naše použití je potřeba pořídit verzi s hyper kardioidní kapslí, tento mikrofon v cenové kategorii okolo 15 000Kč je naprosto jasná a nejlepší volba, tento mikrofon všichni chválí, protože má moc pěkný zvuk a to díky vyrovnané frekvenční charakteristice a kvalitní reprodukci zvuků, které přicházejí mimo hlavní snímací osu.
Dále se mikrofon vyznačuje velmi velkou citlivostí 17mV a super nízkým vlastním šumem jen 14dB-A což nám v kombinaci s kvalitním nahrávacím zařízením zajistit, že nebudeme muset šum odstraňovat v postprodukci.
Takže pokud hledáte mikrofon v ceně okolo 15 000Kč pro nahrávaní hlasů a dialogů do videa uvnitř je Audix SCX 1 HC pro vás jasná volba a zaručeně budete spokojení, mikrofon sice neobsahuje žádný low cut filter nebo PAD ale to vůbec nevadí, protože se předpokládá, že toto je základní výbava téměř každého rekordéru.
Mikrofon je i díky tomu, že neobsahuje žádnou zbytečnou výbavu opravdu malinký a lehounký, což na konci boompole tyče určitě oceníte, nehleděn na to, že mikrofon je oblíbený také proto, že má skvělou ochranu proti otřesům a větrů.
Audio-Technica AT4053b (Hyper kardioidní)
Dalším mikrofon hojně používaným je Audio Technica AT 4053b, tento mikrofon je také hyper kardioidní s možností výměny mikrofonní kapsle za jiný typ a stojí hodně podobně jako právě Audix SCX1 HC a proto se lidé často rozhodují, který z těchto dvou mikrofonů si mají koupit a jelikož oba dva mají pěkně plochou frekvenčních charakteristiku je hlavní rozdíl v tom, že AT4053b má o 2dB větší vlastní šum 16dB-A, je o něco málo těžší a není tolik odolný proti otřesům, což je celkem dost argumentů, které ukazují, že je AT4053b je horší volba.
Asi jediný důvod proč koupit mikrofon AT 4053b a ne AUDIX SCX1 HC je to, že dokáže snímat extrémně hlasité zvuky, jako jsou třeba výfuky aut, také obsahuje low cut filter a -10dB útlumový článek, což jak už jsem říkal low cut má většina rekordérů a vysoké SPL a -10dB PAD potřebujete jen, když natáčíte hodně silné signály a to nahrávání hlasu a dialogů uvnitř není.
Neumann KM 185 (Hyper kardioidní)
Další mikrofon je Neuman KM185 a za cenu okolo 19 100Kč je to v této cenové kategorii mikrofon, který je nejlépe odolný proti takzvanému RF rušení které můžou způsobovat zejména bezdrátové mikroporty, mobilní telefony a jiné elektronické zařízení, kterých je všude kolem nás dostatek, další výhodou tohoto mikrofonu je opravdu velmi lehká kvalitní konstrukce a to hlavně ve smyslu toho, že je mikrofon vhodný na cestování, jsou lidé, kteří jej měli v džungli ve Venezuele, na vlhké Kubě, na poušti v Iráku a mikrofon stále bez problému fungoval.
Mikrofony Neuman KM185 se také vyznačují velkou schopností snímat zvuk, který přichází mimo osu a to jen s velmi malým zkreslením, frekvenční charakteristika tohoto mikrofonu má malinký zdvih +4db v oblasti 10KHz takže je zvuk trošinku jasnější ale jen decentně takže je zvuk pořád velmi vyrovnaný a vhodný pro nahrávání hlasu uvnitř.
Samotný vlastní šum mikrofonu je 15db což je velmi málo a když to shrnu důvod pro koupi tohoto mikrofonu je hlavně v tom, že je lehký, velmi odolný proti RF rušení a vhodný na cestování, zvukově jej můžeme dát na stejnou úroveň jako Audix SCX 1HC
Schoeps MK41 (Super kardioidní)
Další mikrofon je Schoeps MK41, tento mikrofon již patří mezi špičkové mikrofony a většinou se prodává zase samotně tělo mikrofonu které má název CMC6U a mikrofonní super kardioidní kapsle MK 41, celý tento set Vás vyjde cca na 37 000Kč
Tento mikrofon se používá v těch nejprofesionálnější produkcích velmi hojně, protože má až neuvěřitelně rovnou frekvenční charakteristiku a tak nezvýrazňuje žádnou oblast hlasu, další parametry jsou v celků průměrné, vlastní šum je 16dB-A a citlivost 13mV
Mikrofon se také vyznačuje perfektní reprodukcí zvuků, které přicházejí mimo osu, což je důležité pří snímání odražených zvuků které se při nahrávání zvuku uvnitř často vyskytují, od některých lidi se můžete doslechnout že Schoeps je náchylnější na vlhkost nebo přechody ze zimy do tepla, částečně je to pravda, ale většinou je to způsobeno ochranou proti větru umístěnou na mikrofonu, která navlhne a poté nepropouští vyšší frekvence tak dobře, to se ale může stát jakémukoliv mikrofonu, proto je třeba dbát na to aby ochrany proti větru umísťované na mikrofon byli suché ideálně používat materiál Rycote 3D tex který když je mokrý stačí vykroutit a protřepat.
Sennheiser MKH 50 (Super kardioidní)
No a posledním mikrofonem je Sennheiser MKH50 který taktéž patří mezi nejlepší mikrofony pro nahrávání dialogů uvnitř, tento mikrofon se používá v těžké většině hollywoodského velko filmů.
No a protože je cena tohoto mikrofonu okolo 40 000kč což je velmi podobná cena jako předchozího mikrofonu Schoeps MK41 jsou tyto dva mikrofony velmi často srovnávaný a lidí se mezi nimi rozhodují.
Když se vrátíme zpátky k Sennheireu MKH 50 tak ten má mnohem vyšší citlivost 25mV a extrémně nízký vlastní šum jen 12dB-A, což je taková kombinace která absolutně nešumí a zvuk vycházející z mikrofonu je krásně čistý.
Mikrofon má sice malinký +2dB zdvih v oblasti 7 KHz takže je trošičku jasnější než Schoeps MK41 ale zvuk je pořád excelentně vyrovnaný a jsou lidé, kterým právě tento malý zdvih vyhovuje.
Mikrofon je taktéž odolnější proti kondenzaci a vlhkosti, takže Vás nezklame kdekoliv na světě a případně můžete i využít low cut filter 30Hz nebo -10dB útlumový článek které jsou umístěny přímo na mikrofonu.
Pro někoho může být nevýhodou Sennheiser mikrofonu to, že nemá výměnné mikrofonní kapsle a nedají se tím pádem k němu připojit žádné speciální kabely, se kterými pak můžete přivézt jen malinkou mikrofonní kapsli na určené místo třeba pod stůl a nemusíte tam vkládat kompletní mikrofon.
A asi nemusím říkat, že mikrofon nezabarvuje zvuky, které přichází mimo hlavní snímací osu mikrofonu, proslýchá se ale, že mikrofon Schoeps tyto zvuky zabarvuje méně, je to ale hodně subjektivní.
Zhrnutí
Takže toto byly všechny mikrofony, které jsou vhodné, když natáčíte video nebo film a potřebujete nahrávat hlasy a dialogy kdekoliv uvnitř, doufám, že se mi podařilo všechny mikrofony a parametry které je potřeba sledovat dostatečně objasnit a vy si nyní jen musíte říct kolik si můžete dovolit utratit nebo na jaké úrovni chcete mít zvuk ve vašich videích.
Samozřejmě nezapomínejte na to, že se samotný mikrofon nestačí a je potřeba také používat kvalitní nízko šumové předzesilovače a nahrávací zařízení.
PS: Pokud máte nějaké další dotazy nebo potřebujete poradit se zvukem pro vaše video můžete nám psát na videosound@vseprozvuk.cz
Všeprozvuk.cz
Tomáš Skok, Antala Staška 2374, 738 01 Frýdek-Místek
Tel. +420 728 887 962
E-mail: info@vseprozvuk.cz
IČO: 01813501
DIČ: CZ8708215461
Podnikatel je zapsán v živnostenském rejstříku
vedeném na MÚ ve Frýdku-Místku
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
Zásady ochrany osobních údajů
Obchodní podmínky pro maloobchod
Obchodní podmínky pro velkoobchod
Odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem
Reklamační řád
Bonusový program
Souhlas se zpracováním osobních údajů