Chcete bezdrátový in-ear odposlech pro vaší kapelu, Bez vymýšlení jak to propojit a jaké potřebujete komponenty?

Vytvořeno: 02. 09. 2016 
 

Vytvořeno: 2. Září 2016



In-ear bezdrátové odposlechy jsou pro členy kapely čím dál více oblíbené, jelikož většina hudebníků pomalu, ale jistě přicházi na to, jaké nabízejí bonusy, pokud nevíte tak Vám jich pár
tady nastíním:

 

  1. Výrazné omezení zpětné vazby
  2. Lepší kvalita zvuku
  3. Volnost pohybu po celém podiu
  4. Lepší oddělní jednotlivých nástrojů
  5. Nemusíte se tahat s vlastním težkým odposlechem
  6. Ochrana sluchu a mnoho další.


Pokud byste si chtěli složit vlastní bezdrátový odposlechový systém pro celou kapelu, potřebujete několik důležitých komponentů, které Vám níže ukážu, popíšu a detailně vysvětlím proč je potřebujete. 

Existuje více způsobů a komponenentů jak propojit bezdrátový in-ear odposlech, různé varianty většinou nabízejí různé úrovně kontroly nad in-ear mixem, tento návod níže, který tady popíšu, Vám dá náhled do celé problematiky, ať vidíte co je možné a jak to dělá většína profesionálů.

 

Jak to celé dát dohromady?

 

Nejdříve potřebujete rozdělit všechny signály kapely do dvou větví, běžně jste asi zvyklí, že se všechny hudební nástroje připojí do stageboxu od hlavního pultu pro publikum, pokud chcete ale nastavovat in-ear bezdrátový systém sami tak musíte rozdělit signál na dva a to se dělá pomocí Splitteru a aktivních DI boxů, za pomocí těchto dvou zařízení se rozdělí všechny signály kapely na dva, kdy jedna cesta vede k mixážnímu pultu, který ovládá zvuk pro publiku, a druhá cesta úplně stejných signálu vede do mixážního pultu, pro bezdrátové in-ear odposlechy.

 

 

Tuto situaci, rozdělelení všech hudebních nástrojů a mikrofonů na dva směry, pěkně znázornuje fotografie, kterou vidíte na právé straně, klikněte na fotku pro její zvětšení:

 

 

 

 

 

 

Pro rozdělní zvuk z mikrofonů, jako jsou vokály, bicí soustava, kytarové komba, hudební nástroje atd. mezi dva mixážní pulty používáme zařízení takzvaný mikrofonní Splitter (rozdělovač) doporučil bych například zařízení ART S 8, které má vstup na 8 mikrofonů a můžete těchto Splitteru použít i více podle potřeby.
 

Pro správné připojení Splitteru budete potřebovat ideálně dva 8 párové kabely, jeden kabel delší a kvalitnější například: ADAM HALL 8 párovky kabel 5 metrů, který použijete na propojení výstupu Splitteru se stageboxem hlavního mixážního pultu pro publikum když někam přijedete a druhý 8 párový kabel obyčejnější například: ADAM HALL 8 párovky kabel 3 metry, použijete na propojení druhého výstupu Splitteru ART S 8 s vaším odposlechovým mixážním pultem uvnitř racku do kterého to potom všechno nacpeme.
 

Pro rozdělení signálů z hudebních nástrojů, jako jsou elektroakustické kytary, elektronické nástroje, kláves atd., použijeme aktivní DI box, například bych doporučil LD Systems DI 02 postup propojení je podobný, do vstupu DI boxu připojíte hudební nástroj a XLR výstup DI boxu pomocí kabelu XLR/XRL například: PROEL CHL250LU05 5 metrů, propojíte se stageboxem od hlavního mixážního pultu a nakonec pomocí linkového výstupu aktivního DI boxu LD Systems DI 02 a kabelu Jack/Jack 6,3mm mono například: Stagg NGC1,5R 1,5 metru, propojíte opět s vaším odposlechovým mixem.
 

 

Propojení, jednoho výstupu Spliteru a DI boxu s mixážním pultem pro publiku dobře znázornuje tato první fotografie, klikněte na fotku pro její zvětšení: 

 

 

 

 

 




 


Propojení druhého výstupu Splitteru a DI boxu s odposlechovým mixážním pultem dobře znázornuje tato druhá fotografie, klikněte na fotku pro její zvětšení: 

 

 

 

 

 





Pro váš odposlechový mixážní pult můžete použít několik variant, já bych doporučil jako ideální například mixážní pult Allen&Heath WZ4 16:2 který má efektor a 6 AUX výstupů to znamená, že můžete připojit až 6 individuálních bezdrátových odposlechů.
 

Jestli ale nepotřebujete přidávat efekt do odposlechových sluchátek a stačí vám mixážní pult bez efektů, mohu vám doporučit tyto typy, které mají rovněž 6 AUX výstupů, ale jsou výrazně levnější:
 

SOUNDCRAFT GB2R 16channel
SOUNDCRAFT LX7ii 16ch

 

Pokud chcete být hodně moderní, můžete si také použít digitální mixážní pult, kdy si každý člen kapely může na dálku pomocí tabletu nebo mobilu nastavovat svůj mix individuálně na dálku podle potřeby, takové to možnosti nabízejí digitální mixážní pulty jako například:
 

PreSonus StudioLive RM16AI
SOUNDCRAFT Ui16
Allen&Heath Qu-SB
 


Když už máme propojenou celou kapelu s hlavním mixážním pultem a odposlechovým pultem přichází na řadu propojení bezdrátových in-ear odposlechu s AUX výstupy odposlechového mixážního pultu:
 

V případě, že budete používat pult Allen&Heath WZ4 16:2 budete potřebovat na propojení s bezdrátovým odposlechem několik symetrických stereo Jack 6,3mm kabelů například, Stagg NAC1PSR, pokud budeme připojovat 6 odposlechu pro 6 členů kapely budeme potřebovat 6 těchto kabelů.
 

Připojení k pultu je následující, na každý AUX výstup v mixážním pultu připojíme kabelem pravou stranu (vstup) jednoho odposlechu a takto pokračujeme dále, dokud nezapojíme všechny odposlechy. Díky tomuto zapojení si můžeme v každém odposlechu nastavit jaký hudební nástroj nebo zvuk připojený do odposlechového mixážního pultu chceme slyšet.



Následně propojíme hlavní (levý) výstup z mixážního pultu Allen&Heath WZ4 16:2 pomocí XLR/XLR symetrického kabelu, s levým vstupem prvního přijímače in-ear-odposlechu.



Dále využijeme LOOP OUT výstup tohoto prvního in-ear přijímače k propojení levého vstupu následujícího přijímače takto to propojujeme až dokonce. Díky tomuto zapojení dostaneme do sluchátek kapely celkový mix,  kapely a vy si potom jen nastavujete poměr mezi těmito dvěma zvuky, které slyšíte ve sluchátkách.


Nyní máme propojený in-ear odposlech pro celou kapelu, rozhodně doporučuji celé toto zapojení umístit do mobilního racku například SKB Cases 1SKB19-R1406 abyste následně jenom připojili kapelu, vytáhli kabely z racku připojili do stageboxu hlavní mixážní konzole, nasadili sluchátka a mohli hrát.

 

Jaký vlastně bezdrátový in-ear odposlech pořídit?

Možná, jste již četli některý z mých předchozích článků, kde se popisuji, jaké jsou problémy z přenosem signálu, kvalitou atd. a proto určitě doporučuji kupovat již pořádné bezdrátové in-ear odposlechy.

Určitě nejlepší za rozumnou cenu je MIPRO MI 909 protože pracuje v pásmu UHF, ale přitom přenáší signál digitálně modulovaný, takže dostanete naprosto perfektní kvalitu zvuku bez ztrát a mnohem lepší odolnost proti výpadkům signálu i bez použití externích antén atd.

Dále bych doporučil zařízení Sennheiser EW 300 IEM G4, které je také velmi profesionální s oblibou profesionály používané, ale za svou cenu nedostanete UHF digitální přenos signálu pouze analogový.

Pokud si nemůžete dovolit digitální Mipro ani do puntíku vychytány analog sennheiser, tak se Vám bude jistě zamlouvám zařízení MIPRO MI 808, který je analogovým UHF odposlechem s nejlepším poměrem ceny a výkonu.

K těmto odposlechům budete také potřebovat vlastní kvalitní in-ear sluchátka jelikož tyto systémy jsou dodávané bez sluchátek nebo dodávané sluchátka jsou hodně mizerné, myslím, že by se Vám mohli, zamlouvat tyto sluchátka, se kterými máme výborné zkušenosti: Westone UM PRO 30

 

Když již tedy víte, jaké zařízení potřebujete a jak to všechno propojit možná vás zajímá, jak se to tedy mixuje?

 


Jednoduché, na odposlechovém mixážním pultu máte pod každým kanálem napojený jeden mikrofon nebo hudební nástroj, jak na obrázku vidíte, tak každý sloupec mixážního pultu má pod sebou AUX 1,2,3,4,5,6, pomocí takto označených potenciometrů přiřazujete každý jeden hudební nástroj nebo mikrofon danému in-ear odposlechu.


Řekněme například, že na vstup mixpultu číslo jedna je připojen hlavní vokální mikrofon a chceme, aby jej slyšeli v odposlechu členové, kteří mají připojený odposlech do AUX výstupu 1,3,6 tak stačí v prvním sloupci mixážního pultu otáčet s potenciometry AUX 1,3,6 a ti kteří jsou připojení na tyto AUX výstupy uslyší vokál ve svých sluchátkách.

Takto můžete postupovat pro každý další sloupec na mixážním pultu, dokud všichni neuslyší ve svých sluchátkách mix složený z takových zvuků, jaké si přejí.

Dále:

Udržujte na mixážním pultu potenciometry pan (levý, pravý) uprostřed tedy žádný pan.

Také můžete upravit pomocí ekvalizéru na odposlechovém pultu zvuk, pro každý vstup pultu tedy mikrofony a hudební nástroje tak, aby se Vám lépe poslouchal v in-ear sluchátkách.

Případně si můžete na jednotlivé nástroje přidat efekt, například se doporučuje trochu reverbu, který pomůže, aby to znělo více realisticky, pokud jste si vybrali mixážní pult, který to umožnuje.



Veškeré, tyto mixážní techniky si lehce osvojíte používáním v reálných podmínkách zkušebny, kde si nastavíte pomocí svého vlastního odposlechového mixážního pultu parametry pro každého člena zvlášť, tak jak to každému vyhovuje a kdekoliv kde přijedete se svým rackem, budete to již mít podle svých představ nastavené, jenom připojíte pár kabelů.
 

Nakonec ještě dvě věci, na které se často zapomíná a já ně také málem zapomněl:
 

Ambientní (prostorový) mikrofon: můžete do odposlechového mixu připojit jeden nebo rovnou dva ambientní mikrofony, které vhodně umístíte a napojíte do odposlechového mixážního pultu, díky tomu si můžete do in-ear mixu přidat zvuk tak, jak vychází z hlavních reproduktorů, což může pěkně oživit Váš in-ear mix, abyste se necítili jako někde zavření, každý si toho do in-ear mixu přidá, kolik mu vyhovuje.

Klikler (metronom), který ocení zejména bubeník, opět můžete připojit do jednoho ze vstupů odposlechového mixu a kdo chce, ten si ho přidá do svého in-ear mixu.



Také jsem pro Vás připravil a nakreslil celkové schéma zapojení ve vysokém rozlišení s možností velkého přiblížení, abyste si to mohli celé nějak dobře představit, jako celek, tak pro zobrazení tohoto schématu v plném rozlišení, klikněte na obrázek v levo.




















 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pojďte se podívát na in-ear systémy, které nabízíme a vyberte si ze širkové nabídky stačí kliknout zde: In-EAR bezdrátové systémy

 

Přidejte komentář k článku

ajax_load