Malé ohlédnutí do minulosti
Z hlediska historie bylo prvotním účelem elektrického zesílení zvuku kytary vyrovnání její hlasitosti v orchestru. Začalo to někdy ve 3O.-40. letech minulého století, tedy v éře swingu, skvělými aparáty jako např. Gibson. Většího rozšíření se kytarová komba dočkala až s nástupem rock'n'rollu. Bylo tu i kombo Fender Bassman, později vyhledávané kytaristy. Kapely však používaly často akustický kontrabas a malou bicí soupravu, a když počítáme i divoká sóla saxofonu, kytaristům k prosazení stačilo 10-40 W. Slavný Fender Champ bylo kombo s výkonem cca 4 W, ale vyznačovalo se skvělým zvukem a překvapivou hlasitostí.
V 60. letech nastal rozmach beatových kapel a vlna beatlemánie byla tím nejlepším, co si výrobci mohli přát. Výkony aparátů se zvyšovaly. V té době šel zvuk kapely často z pódia a PA systém přenášel hlavně hlasy zpěváků. Šlo stále o elektronky, které se masivně podílely na vytvoření stylu hry na elektrickou kytaru. V druhé polovině 60. let se pak objevily tranzistorové aparáty např. u renomované britské firmy Vox a s úspěchem je používali i Beatles. Začátkem 70. let se převalila přes největší pódia vlna hardrocku a jazzrocku, aparáty s výkonem 100 W byly samozřejmostí. Výkon 200 W byl pro kritiky peklem. Vlna punku konečně vrátila rockovou hudbu do klubů a s ní přinesla i zájem o kompaktnější aparáty. A tak je to dodnes. Není problém najít např. kombo nacpané digitálními efekty až po střechu, přitom malé, hlasité a relativně levné. Pojďme si říci, podle čeho vybírat.
První kritérium - účel
Pro začínajícího kytaristu, jehož hudební orientace není vyhraněná, zvolíme tranzistorové kombo menších rozměrů, s výkonem 10-30 W. Musí mít master volume nebo přepínatelný efekt zkreslení. Dobrý je hall. Některá komba mají sluchátkový výstup a vstup na CD přehrávač. Reproduktory mívají průměr 6-8" (výjimečně 10 palců) a feritové magnety. Hlasitost postačuje "na doma" nebo do hospody. Na reklamní žvásty nehledíme a poslechneme si, jestli se nám zvuk komba líbí. Zkoušíme samozřejmě s kytarou, na kterou budeme hrát! Ceny komb se pohybují od 2500 do 5000 Kč, často jsou asijské výroby.
Druhé kritérium - zvuk
Pokročilejší zájemci, kteří svoji hru orientují např. na jazz, blues nebo country, budou asi hledat aparát, který umožní více pracovat s tónem. Tady je na místě kombo elektronkové, nejlépe značkové. Nepodceňujme však tranzistory, mají lepší čistý zvuk. Každá firma řeší zapojení jinak, aparáty Peavey nebo Marshall nehrají stejně. Klasika je Fender. Z efektů potřebujeme kvalitní spring reverb (tedy pružinový, nejlépe Accutronics). Přínosem je master volume. Korekce nám stačí základní. Podaří-li se nám sehnat kombo, které má reproduktor s magnetem Alnico, máme vyhráno. Technokrati se nechají okouzlit různými simulátory a digitálními efekty. Můžou volit třeba mezi reinkarnovanou řadou Roland Cube nebo německým Behringerem. Majetnější zvolí řadu Flextone od Line 6. Ale 100% elektronka je asi konečné řešení "kytarové otázky".
Třetí kritérium - výkon
Hrajeme-li s kapelou ve zkušebně a máme-li úctu ke svému zdraví, nebudeme to přehánět. Postačí nám kombo asi 50 W. To je hranice, kdy se dá snesitelně zkoušet. Sebevrazi zvolí 100 W komba, ale musí se připravit na velmi krušné (a předčasné) stáří. V klubu vás s takovým aparátem zvukař i bubeník vyžene. U elektronek je subjektivně vnímaný výkon aparátu asi dvojnásobný. Ideální je tranzistorových 50-60 W a elektronkových 20-40 W. Elektronka v předzesilovači ještě nic neznamená. Důležitý je koncový stupeň. Nenechejte ze sebe dělat blbce. Fyzikální zákony hovoří jasně: jedna EL 84 dává 3-5 W, jedna 6V6 asi 5W, dvě 6V6 asi 20W, dvě EL-84 okolo 15 W, čtyři 30 W. Výkonnější jsou páry EL 34 a 6L6, ze dvou dostanete i 80 W. Nezaměňujte údaj o příkonu ze sítě s výkonem. Ten je vždy nižší (u elektronek až o 80 %)!!!
Čeho se vyvarovat
Kupujeme-li z druhé ruky, dáme pozor na podezřelé zvuky, které se linou z aparátu po zapnutí. Šum, brum a praskání je varující. Se staženými výškami a přidanými basy vyzkoušíme, zda reproduktor nedrnčí. Musíme počítat s tím, že elektronky budou chtít vyměnit. Staré aparáty často dojedou právě na ně (a na elektrolytické kondenzátory, které vysychají). Hlavně u značkových komb prohlédneme vnitřek, jestli něco nechybí nebo není vyměněno (trafa...). Nekupujte také podezřele laciný aparát Made in Korea, z jehož panelu se na vás směje svítící ECC 83. Zvuk takové věci spolehlivě zažene i nejpitomější dívku, kterou byste na něj chtěli sbalit.
A ještě nakonec: Nezapomeňte, že chcete hrát hudbu a ta má být lidem (i zvířatům) příjemná!
Vyberte si své kombo ZDE
Autor: Jiří Křivka - Muzikus.cz
Všeprozvuk.cz
Tomáš Skok, Antala Staška 2374, 738 01 Frýdek-Místek
Tel. +420 728 887 962
E-mail: info@vseprozvuk.cz
IČO: 01813501
DIČ: CZ8708215461
Podnikatel je zapsán v živnostenském rejstříku
vedeném na MÚ ve Frýdku-Místku
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
Zásady ochrany osobních údajů
Obchodní podmínky pro maloobchod
Obchodní podmínky pro velkoobchod
Odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem
Reklamační řád
Bonusový program
Souhlas se zpracováním osobních údajů