Na co se zaměřit při výběru bezdrátového mikrofonů do ruky pro prezentace a přednášky.

Vytvořeno: 15. 02. 2017 
 

Vytvořeno: 15. 2. 2017

 

Základem takového to systému je klasický mikrofon do ruky, který obsahuje bezdrátový vysílač a baterie, proto je mikrofon větší než běžný mikrofon na kabelu.


 

Typ mikrofonu:

 

 

 

Pro přednášky a podobně, jsou nejvhodnější mikrofony kondenzátorové se superkardiodní a kardioidní směrovou charakteristikou nebo dynamické mikrofony s kardioidní směrovou charakteristikou a lepší citlivostí, osobně se přikláním k prvním dvěma variantám, protože kondenzátor bývá většinou o něco citlivější, ale v žádném případě se nedá říct, že by dynamický mikrofon byl horší, rozdíl je zejména pro řečnické aplikace opravdu minimální samozřejmě také záleží na kvalitě výrobce a typu samotného mikrofonu.

 

Co se týče citlivosti tak pro toto použití jsou lepší mikrofony s vyšší citlivostí například 2.5mV (-52dB) jakou má třeba mikrofon v sadě MIPRO ACT 24, ale neuděláte chybu ani s mikrofonem který má citlivost menší například 1.5mV (-56dB) takovouto citlivost má mikrofon v sadě Sennheiser XSw 35. Citlivost mikrofonu, která se udává v (mV) nebo (–dB) v podstatě znamená kolik se vytvoří elektrické energie, když do mikrofonu mluvíte. Mikrofony s nižší citlivostí stačí jen zesílit zesilovačem o něco více, tady se ale bavíme o rozdílu 1-2mV což je zanedbatelný rozdíl pro tyto použití.

 

 

Nastavení hlasitosti a mluvení do mikrofonu:

 

Většinou lidé, kteří mají na starosti, přednášky, prezentace, meetingy a podobné, často firemní akce, potřebují takový mikrofon, do kterého je možné mluvit z dálky, aby nemuseli přednášející neustále napomínat: „Dejte si mikrofon blíže“ nebo „Mluvte více nahlas“

 

často se totiž stává, že si někdo koupi bezdrátový mikrofon, která nemá nastavení hlasitosti na přijímači ani vysilači, navíc sada většinou obsahuje dynamický mikrofon s velmi nízkou citlivostí, obsluha pak ani nemá dostatečně silné předzesilovače v mixážním pultu nebo nemají mixážní pult vůbec a připojí bezdrátovou sadu s mikrofonem přímo do reproboxu nebo zesilovače, který nemá možnost dostatečného zesílení a diví se tomu, že se musí do mikrofonu mluvit strašně z blízka nebo hodně nahlas.

 

Proto doporučuji kupovat bezdrátové sady s možností upravit hlasitost mikrofonu na přijímači, ideálně když je možnost upravit citlivost mikrofonu také přímo na mikrofonu, pokud ale bezdrátová sada žádnou z takových možností nemá, není to problém, je ale potřeba používat mixážní pulty, reproboxy nebo zesilovače s kvalitním a silným mikrofonním předzesilovačem, také používejte symetrické kabely s konektory XLR, které mívají u některých přijímačů výrazně silnější signál než nesymetrické připojení.

 

 

Důležité vlastnosti mikrofonů, nad kterými byste se měli zamyslet, jsou:

 

  • Je mikrofon plastový nebo chcete odolnější s kovovým šasi?
  • Bude mikrofon odolný proti dotekům, otřesům a podobným vlivům?
  • Obsahuje mikrofon mutovaní tlačítko? A pokud obsahuje, nevytváří nežádoucí lupnutí v reproboxech při zapínání nebo vypínaní?
  • Je mikrofon na klasické AA nebo jiné baterie a nebylo by lepší, používat mikrofony s nabíjecí základnou což šetři čas, peníze a přírodu?
  • Všechny Výše uvedené benefity, ale samozřejmé ovlivňují cenu směrem nahoru.

 

To by bylo k výběru vlastností samotného mikrofonu do ruky asi vše, samozřejmě že bych se mohl ke každé jednotlivé části rozepsat strašně moc, ale to by pak byl článek na 30 stránek a to by nikdo nečetl :)

 

 

Nyní se trochu podíváme na přijímače bezdrátových mikrofonu:

 

Takový přijímač může být úplně základní, který nemá vůbec žádný displej, jenom má několik diod a nějaké potenciometry, na druhou stranu můžete mít i velmi sofistikovaný přijímač s velkým množstvím pomocných funkcí.

 

Jaké jsou mezi nimi rozdíly a k čemu je to dobré si rozebere pomocí tohoto obrázku:

 

 

 

Vlevo vidíte přijímač, kde máte jen několik základních ukazatelů, jako například diodu, která Vám ukazuje, zda je přijímán signál z mikrofonu a druhou diodu, která vám ukazuje, zda přijímač přijímá zvuk a také můžete upravit výstupní hlasitost potenciometrem. Tyto jednoduché přijímače nejsou až takový problém i kvalitní zařízení může mít takto jednoduchý přijímač, protože pokud u přijímače není žádná obsluha, která by potřebovala sledovat stavy baterii a další stavy bezdrátového systému tak je to zbytečné.

 

Na pravém obrázku již vidíte přijímač se sofistikovanějším barevným displejem, takovýto sofistikovaný přijímač zejména ocení ti, kteří mají na starosti celý průběh ozvučování a sami nemusí vystupovat na podiu, u takovéhoto profesionálního přijímače, můžete vidět, na jaké frekvenci daný přijímač přijímá signál z mikrofonu, také detailněji vidíte, zda do přijímače z mikrofonu nepřichází příliš silný a přebuzený signál, také vidíte jak je signál silný nebo v jakém stavu jsou baterie a jestli je není třeba vyměnit, také vidíte nastavenou hodnotu Squelch a další věci.

 

Výhodou profesionálních přijímačů je, že je můžete vzájemně spojit a následně propojit s počítačem, kde pomocí softwaru od výrobce můžete proskenovat celé pásmo a navrhnout nejlepší frekvence na nerušených pásmech a v některých případech také můžete ovládat všechny ostatní funkce přijímače.

 

 

Další důležitou částí je samotný bezdrátový přenos zvuku z mikrofonu do přijímače:

 

 

Diversita:

 

Základní vlastností kvalitního přenosu signálu bezdrátového systému je, dobře udělaná anténní diversita, diversitní bezdrátovou sadu poznáte tak, že má dvě antény pro jeden mikrofon a je to uvedeno v popisu zařízení.

 

Pokud budete používat více zařízení na jednom místě, například 6 a více je lepší mít zařízení, které mají vyšší úroveň diversity, takové bezdrátové systémy jsou označeny jako True diversity.

 

Samozřejmě pokud Vám to nedovoluje rozpočet a nemůžete si pořídit kvalitní diversitní bezdrátovou sadu, tak Vám jedině zbývá koupit nediversitní sadu, zde ale musíte počítat s tím, že signál se v prostoru odráží a může způsobit lehce výpadky zvuku to je nejhorší v malých prostorech a v místech kde je více kovových předmětů, venku to až takový problém není.

 

Více si můžete přečíst o diversitě zde: Rozdíl mezi Diversitním a ne-diversitním bezdrátovým mikrofonem.

 

 

Laditelnost:

 

Bezdrátový mikroport (mikrofon), který vybíráte, by také měl být laditelný, to znamená, aby šel naladit na několik různých přenosových frekvencí, tyto mikroporty jsou již o něco dražší, ale pokud chcete používat více mikrofonu na jednom místě, jedná se téměř o nutnost.

 

Opět, pokud Vám to nedovoluje rozpočet, nedá se nic dělat, musíte jít cestou bezdrátových mikrofonů, které nejsou laditelné na více frekvencí a pracují na jedné pevné frekvenci, to jsou opravdu ty nejlevnější sady a pokud Vám na této frekvenci vznikne nějaké rušení, mikrofon nepřeladíte. Používat se to dá celkem obstojně, ale velký spoleh na to není, celkově se nedoporučuje používat více jak 4 zařízení s pevnou frekvencí najednou, vše záleží na tom, zda nakoupíte zařízení se správnými pevnými frekvencemi, které budou dobře spolupracovat.

 

 

Přenosová Frekvence:

 

 

 

 

Jistě při výběru narazíte na rozhodnutí jaké vybrat přenosové pásmo, máte na výběr z několika možností UHF, VHF, 2,4GHz, 1,9GHz a 1,8GHz

 

Stručně Vám mohu říct, že pokud plánujete do budoucna používat na jednom místě více jak 4 systémy určitě je nejlepší volba zařízení pracující na frekvenci UHF.

 

Pokud budete chtít dosáhnout úplně těch nejlepších výsledků a používat velké množství mikrofonů na jednom místě s naprostou a 100% spolehlivosti je potřeba používat systémy, které také pracující na frekvenci UHF ale digitálně takové jsou například MIPRO ACT 8

 

Frekvence VHF je také v pohodě použitelná, ale samozřejmě záleží, jaké máte požadavky, stejně tak pásmo 1,8GHz a 1,9 GHz, hold každé pásmo má svoje specifika, níže pak máte odkaz, kde se o těchto pásmech můžete dozvědět více.

 

Další pásmo 2,4GHz je sice lákavá volba protože nabízí z dlouhodobého hlediska pásmo, které neovlivní změna frekvenci, je ale potřeba si uvědomit, že celkem extrémně přibývá zařízení, které také používají toto přenosové pásmo, na druhou stranu výrobci pořád vyvíjejí sofistikovanější systémy, takže by to do budoucna neměl být problém, musíte ale takové sofistikované zařízení vlastnit.

 

Stejně, je ale potřeba dobře si vybrat značku a typ 2,4 GHz bezdrátového mikrofonu, tady mám prověřeny tyto zařízení, které spolehlivě fungují: Sennheiser řada EW D1, Mipro řada ACT 2400, Audio-Technica systém 10 PRO, zklamáním je ale řada Shure GLXD která má dosah jen 20 metrů, reputaci ale vylepší novinka přicházející na trh SHURE GLX-D4R, která zatím nevyšla, ale jakmile vyjde, vyzkouším a podám zprávu.

 

Systémy 2,4Ghz jsou určeny spíše na použití menšího počtu mikrofonů, více jak 4 systémy bych nedoporučoval používat na jednom místě, ale s příchodem nových 2,4GHz technologii, které nabízí nová řada Shure GLX-D4R je možné používat spolehlivě více jak 6 přijímačů, ale je potřeba používat antény slučovače atd. Hold není to tak jednoduché.

 

Mohl bych se tady o všech pásmech dále rozepisovat do nekonečna, to ale moc nechci, pokud Vás frekvence zajímají více, tak se můžete naučit více například tady: Jaké frekvence lze spolehlivě používat v Česku pro bezdrátové mikrofony a odposlechy?

 

 

Dosah systému:

 

Dosah ovlivňuje mnoho na sobě závislých vlastností systému, zde je většina z nich:

 

Vysílací výkon (1-10mW, 30mW, 50mW ,100mW – výkon zvyšuje dosah), Typ diversity (anténní, True – lepe udělaná diversita zvyšuje dosah), Přenosová frekvence (VHF, UHF, GHz – čím nižší frekvence tím lepší dosah), Naladěná frekvence (volná v dané oblasti – znamená lepší dosah), Prostor (venku, vevnitř, materiály – méně odrazu signálu znamená lepší dosah), Viditelnost přijímače (přímá, nepřímá – méně překážek znamená lepší dosah), Typ modulace (analog, digitál – UHF digitál znamená lepší dosah), Počet systémů provozovaných na jednom místě (čím více systému tím více antén – méně antén po spolu znamená lepší dosah.)

 

 

Šířka pásma:

 

Pod tímto pojmeme je myšleno pásmo, ve kterém dokáže daný bezdrátový mikrofon pracovat, většinou platí, že čím vyšší šířku pásma výrobce dovoluje, tím dražší je zařízení, protože je možné naladit mnohem více frekvencí a tudíž se lépe vyhnout nějakému rušení a provozovat na jednom místě mnohem více mikrofonů, šířky pásma se většinou pohybují u základních bezdrátových řad okolo 24MHz, vyšší řady mívají například 64MHz, profesionální systémy mohou mít 100-150MHz a úplně ty nejvyšší, řady mívají 200MHz a více.

 

Když si představíte, že povolené pásmo v české republice je UHF 470-694MHz tak Vám z toho vyjde, že maximální šířku pásma, kterou efektivně můžete využít je 224MHz a to je opravdu extrémně hodně. Na běžné použití Vám bohatě stačí bezdrátový systém se šířkou pásma 24MHz jako má například tento systém: Mipro ACT 3 ruční, protože doporučený minimální odstup dvou mikrofonů je 1MHz tak z toho vychází, že do 24MHz úplně luxusně vložíte 12 mikrofonů, pokud někde v okolí nevysílá nějaký vysílač UHF digitální televize, a i kdyby ano, tak Vám vysílač vezme jen 8MHz a pořád Vám 16MHz zbývá což je spousta místa.

 

 

Spárovaní přijímače s vysílačem:

 

V případě, že již máte laditelný přijímač, to znamená, že jej můžete naladit na určitou frekvenci, musel také výrobce vymyslet způsob, jakým se bude přijímač a mikrofon párovat, tak aby pracovali na stejné frekvenci, základní modely bezdrátových mikrofonů mívají párování řešeno tak, že manuálně nastavíte číslo kanálu na přijímači a pak manuálně na mikrofonu.

 

Lepší bezdrátové sady (ne všechny) a digitální sady, již často mívají automatické sladění pomocí nějakého tlačítka, většinou to funguje tak, že přiložíte mikrofon poblíž přijímače a zmáčknete jedno tlačítko a obě zařízení se sladí.

 

 

Mít kvalitní sestavu, která Vás nebude pořád jenom štvát, není jen o tom, jaký vyberete typ mikrofonu a jakým způsobem se bude zvuk přenášet, ale také ostatní komponenty jsou velmi důležité:

 

 

Například, nezáleží jenom na tom, jaký máte typ mikrofonu, jestli kondenzátorový nebo dynamický ani jakou má směrovou charakteristiku jestli kardioidní nebo hyperkardioidní, takzvanou zpětnou vazbu ovlivňuje mnoho další faktoru, proto je dobré mít nějaký digitální mixážní pult, díky kterému můžete přes počítač, tablet nebo telefon používat takzvaný parametrický ekvalizér ne jenom, že díky tomu podstatně vylepšíte kvalitu a srozumitelnost lidské řeči, ale také můžete upravit frekvence a tím výrazně vylepšit hlasitost reproboxů, než začne zpětná vazba (takové to pískání nebo hučení v reproboxech)

 

 

Také byste se měli naučit pracovat s umístěním svých reproboxů, které také mají výrazný vliv na to, kdy dojde ke zpětné vazbě.

 

Zpětnou vazbu také ovlivňují rezonanční frekvence a to ne jenom mikrofonu, ale také zesilovače a reproduktoru, proto se může někdy zdát, že jeden mikrofon je odolnější na zpětnou vazbu více než jiný mikrofon, není to ale pravda, úplně stejný mikrofon může na jiné sestavě byt odolnější mnohem více, než na té vaší, stejně je to s rezonanční frekvencí místnosti, jestli koliduje s frekvenční charakteristikou vašeho mikrofonu tak zase v jiné místnost budou pro daný mikrofon jiné a klidně mnohem lepší podmínky.

 

Pro bych Vám doporučoval pečlivě si prostudovat, proč a jakým způsobem vzniká zpětná vazba, protože to je ten hlavní důvod, proč někdy není možné dát mikrofon dostatečně daleko, od vaší pusy, i když máte vhodné mikrofony a možnost je dostatečně zesílit.

 

Doporučil bych Vám přečíst si nějaký článek o zpětné vazbě, ale žádný dobrý článek v češtině, který by komplexně pojal téma zpětné vazby, jsem nenašel tak alespoň zatím odkaz z wikipedie

 

 

Bezdrátové mikrofony, které se úspěšně používají na prezentací a přednáškách:

 

UHF Sennheiser XSV 35, Sennheiser XSV 65, 2,4 GHz Sennheiser ew D1 835s, Sennheiser ew D1 835s

 

UHF - Mipro ACT 312B, Mipro ACT 737, 2,4 GHzMipro ACT 2400 hend

 

2,4 GHz - SHURE GLXD24E/Beta 87A, UHF digital  - SHURE QLXD24/B87A

 

VHFBeyerdynamic TG 100

 

A spousta stoupa dalších zařízení.

 

 

Pokud máte nějaké dotazy, nebo potřebujete probrat nějakým projekt, můžete napsat dolů do komentářů a já Vám tam odpovím, případně mně můžete přímo kontaktovat na telefonu 728 887 962 nebo emailu info@vseprozvuk.cz

Přidejte komentář k článku

ajax_load