Vytvořeno: 16. Července 2016
In-ear odposlech je jednou z nejvrtošivějších součástí bezdrátového audio systému. Nespočetněkrát jsme slyšeli naše zákazníky prohlásit: „Naše bezdrátové mikrofony a interkomy fungují skvěle, ale naše IN EAR (odposlechy do uší) pořád vypadávají“.
Sáhli jsme proto po čtyřech nejlepších z těch opravdu nejlepších techniků z oblasti živé hudební produkce a zeptali jsme se jich, proč IEM systém selhává a jak to všechno vylepšit.
V první řadě se seznamte s našimi přispěvateli (jejichž fotografie výše odpovídají pořadí, ve kterém dále v našem rozhovoru vystupují z leva):
Jason Glass. Někdejší dlouholetý zvukař pro in-ear odposlechy country zpěvačky Dolly Parton. Nyní je jedním z nejlepších koordinátorů radiového vysílání (RF) ve svém oboru, pracující na volné noze a je zakladatelem Clean Wireless Audio, které poskytuje RF (rádiové) služby společně s hardwarovými a softwarovými produkty pro turné.
Brad Baisley. Technik mající naprostou důvěru Blaka Sheltona držitele ceny CMA’s 2013 SRO: In-ear monitor Engineer roku.
David Skaff. Dave se živí jako technik IN-EAR odposlechů přes 25 let. Mixuje nebo mixoval pro mnoho velkých skupin (nevyjímaje kapely jako Steve Miller band, Yes nebo R.E.M.) pro společnost Clair Global, kde nyní současně působí jako řídící technik přes audio systémy.
Michael Prowda. Ostřílený zvukař, jehož životopis se čte tak poutavě jako obálka časopisu Rolling Stone. Nechybí tam jména jako Radiohead, Kanye West, The Eagles, Prince, Lenny Kravitz… a výčet by mohl takto pokračovat dál. Více se o něm dozvíte na jeho webových stránkách.
Na jakých živých vystoupeních jste se v poslední době podíleli?
D. Skaff: Já jsem mixoval pár vystoupení pro zpěvačku Carrie Underwood. V současnosti je ale mým hlavním zájmem spolupráce s oddělením konstrukce a designu v Clair Global, kde pracuji s týmem na nových designech reproduktoru. Na turné jsem zastával funkci jak designového poradce, tak podpůrného technika pro celou řadu hvězd jako Miley Cyrus, Katy Perry a kapelu Motley Crue, společně s prací na živých přenosech na SBSW iTunes festivalu.
J. Glass: Každoroční Country CMA Music Festival v Nashvillu a Tennessee. Festival Wango Tango rádiové stanice Kiss FM v Carsonu, Kalifornii. Kongres Living Young Essential Oils corporate convention pořádaný v Salt Lake City, Utahu.
M. Prowda: Já jsem byl na letním turné s kapelami Nine Inch Nails, Soundgarden a mixoval jsem in-ear odposlechy právě pro Nine Inch Nails.
B. Baisley: Mě naplno zaměstnává turné Blaka Sheltona, kde zajišťuji všechny in-ear odposlechy. Předtím na jaře tohoto roku jsem měl tu čest mixovat nahrávky odposlechů čtvrtého ročníku koncertní šňůry Bluegrass Underground.
Jaké jsou rozdíly při práci s in-ear odposlechy a bezdrátovými mikrofony?
D. Skaff: Největším rozdílem je, že vysílání IEM odposlechů je stereofonní a u mikrofonů monofonní.
J. Glass: Stereo přenos, který využívají IEM odposlechy má tendenci být náchylnější k interferenci (rušení) více než monofonní přenos, který používají mikrofony, kytary, interkomy pro obousměrnou komunikaci atd. Proto IEM odposlechy vyžadují po přijímači značně lepší CNR (Carier to noise ratio – což je odstup nosného signálu od šumu) aby mohl být zvuk čistý a bez rušivých elementů. Při koordinaci frekvencí bývají IEM odposlechy obvykle rozestavěné dále od jiných kanálů (alespoň o 350 KHz), zatímco kanály pro mikrofony jsou často situovány blíže u sebe.
M. Prowda: Občas mám dojem, že IEM odposlechy jsou méně tolerantní k poměru odstup signál-šum u některých radiových frekvencí. Nicméně vybavení i vyhledávací software radiových frekvenci se podstatně zlepšil, čímž čachry s radiovým signálem méně připomínají černou magii.
B. Baisley: Před mnoha lety, v temných dobách in-ear odposlechů, jsem jednomu technikovi od předního výrobce SHURE položil následující otázku: Proč bezdrátové mikrofony fungují tak dobře, v porovnání s In Ear odposlechy a navíc nejsou rušeny tolika rádiovými jevy? Vysvětlil mi, že vyrobit malý vysílač na baterie je mnohem jednodušší, než vyrobit malý radiový přijímač napájený bateriemi. Obvody přijímačů mohou totiž být mnohem robustnější, jelikož stacionární přijímače mikrofonů mají k dispozici neomezené množství energie se zásuvky, současně mohou mít tyto přijímače delší směrové antény, které je dokonce možné vhodně rozmístit pro nejlepší příjem.
U in-ear odposlechů musíte více dbát na to, abyste měli přímou viditelnost mezi anténou pro vysílání signálu a bodypack (opaskovým) přijímačem. Bodypack (opaskový) přijímač je dobré nosit tak, aby nepřišel do kontaktu s kovem (například na opasku), občas dokonce i holá kůže může způsobit problémy s příjmem signálu. Při použití In EAR odposlechů je dále potřeba si dávat větší pozor na minimalizování ztrát radiového signálu při vedení kabelem k anténám. Nejlepší je proto užití vysoce kvalitních kabelů např. RG-8X, nebo prvotřídních nízko ztrátových kabelů jako např. SHURE UA825. Druhým způsobem jak minimalizovat ztráty radiového signálu je skrz méně vložených spojů a to použitím jednoho kusů kabelu pro spojení přímo ze [slučovače] například MIPRO AD-90S k [anténě] s kruhovou polarizací například - AKG Helical antenna. Například přizpůsobovat pomocí redukcí konektory typu 'N' na konektory typu BNC není moc dobré, stejně jako adaptéry s úhlem 90°, které jsou také velmi špatné z hlediska ztrát radiového signálu.
Jaké jsou nejčastější problémy a chyby při práci s IEM systémy?
D. Skaff: To záleží na tom, zda se bavíme o problémech s mixáží, nebo infrastrukturou. Co se týče mixu, je pro mozek lehčí slyšet svůj vlastní hlas, když se zvuk trochu upraví pomocí reverbu, delay, korekcí a případně se upraví trochu fáze atd.. Jsem přesvědčený, že právě úprava a snadno slyšitelný melodickým zvuk by měl stát v centru zájmu celé mixáže. Co se týče infrastruktury, tak pomáhá, když udržujete kabely i konektory v dobrém stavu. Narazil jsem na řadu systémů, které podávají slabý výkon kvůli nevyhovujícím koaxiálům / konektorům / anténám. V případě, že se pohybujete mezi systémy různých výrobců, mohou se velmi lišit velikostí výchozí úrovně zisku antén, může být velmi jiná na dvou různých vysílačích a přijímačích. Ujistěte se, že Vaše systémové komponenty májí vždy pokud možno stejné výsledky, nehledě na to, od jakého výrobce pochází.
J. Glass: Všiml jsem si, že se uživatelé často snaží napěchovat příliš mnoho bezdrátových zařízení do podobného pásma radiových frekvencí a mají tak ve výsledku frekvence pro In Ear systémy i mikrofony nastaveny příliš blízko u sebe. Toto se často stává kvůli tomu, že uživatele používají automatické skenování, které je přímo na zařízení namísto toho, aby použili software pro koordinaci radiového signálu. Je důležité správně od sebe odstupňovat vaše bezdrátové zařízení napříč různými skupinami frekvencí a dbát na skupiny a frekvenční rozmezí zařízení od různých výrobců pokud se překrývají.
Problém, který se vyskytuje velmi často je instalace TX (vysílací) antény In Ear odposlechů příliš nízko, a/nebo se stává, že necháte stát fyzické překážky mezi anténou a místem pro vystoupení.
Dalším problémem, který může snížit výkon In-Ear odposlechů zahrnuje mixovací techniky, které mají za následek extrémní narušení fázové korelace mezi levými a pravými audio kanály, což způsobuje, že stereofonní multiplexer/ demultiplexer IEM odposlechu selhává s nepříjemnými důsledky. Nejčastějšími zdroji těchto důsledků jsou studiové před mixované stereo tracky a zvukové samply.
Prowda: Společný problém, na který jsem narazil, jsou interference (rušení) způsobené LED video panely. Mnoho video obrazovek, které se vyrábějí pro zábavní průmysl, jsou zdroje širokopásmových vln a tedy i rušení. Dobře promyšlené umístění antén je při použití většího množství video obrazovek klíčové.
B. Baisley: Nevyhovující a nekvalitní kabeláž: Žasnu nad tím, kolikrát vidím techniky potýkající se s výpadky, protože jejich antény jsou spojené kabelem RG-59 (což je 75-ohm digitální audio/video kabel). [ www.VšeProZvuk.cz poznámka: bezdrátový hudební průmysl standardně využívá 50 ohm koaxiál.]
Špatná koordinace frekvencí: Nacházení frekvencí stylem pokus/omyl zřídka kdy funguje dobře. Pokud máte malý systém, ujistěte se, že užíváte přednastavenou frekvenční skupinu, kde jsou umístěny frekvence, které alespoň fungují spolu navzájem.
Nesprávně nastavené jednotlivé funkce a možnosti v MENU systému: Kdykoliv se mi dostane do ruky nové in-ear monitor zařízení nebo mi někdo nějaké přinese, abych jej zapojil, nikdy se nemohu spolehnout na to, že výrobce nebo vlastník tohoto zařízení zkontroloval nastavení menu v zařízení. Proto se nejdříve zaměřím především na to, aby všechny systémové položky byli nastaveny stejně: Pilot tone ON, Squelch LOW (obzvláště důležité!!!), Stereo mode, Limiter OFF, EQ Flat a (gain) zesílení na tomto a všech ostatních zařízeních bylo nastavené stejně a na nejvhodnější úroveň.
Máte nějaké tipy, řešení nebo nezbytné rady, které zaručí jednodušší a spolehlivější užívání in-ear odposlechů?
D. Skaff: Dobrý spektrální analyzátor, který proskenuje radiové prostředí je velmi důležitý a pomůže Vám v práci a hlavně při cestování.
J. Glass: Za předpokladu, že všechny komponenty fungují správně, je obvykle volba antény a její umístění tou nejvlivnější proměnnou.
Spektrální analyzátor radiového signálu nebo jakýkoliv snímač je základní nezbytností pro jakéhokoliv uživatele bezdrátové výbavy.
S tím související nástroj pro analýzu kabelů a antén, který je znám jako vektorový obvodový analyzátor (vektroskop) jako například tento: Sitemaster Anritsu a přístroje TDR což je Time Domain Reflektometr - například tento Megger pro hledání kabelových poruch koaxiálních kabelů. Bez nástrojů a zařízení tohoto typu nemáte žádnou šanci zjistit, jestli vaše vybavení opravdu funguje správně, protože radiové signály se chovají velmi odlišně na rozdíl od elektrického signálu používaného při testovaní neporušenosti vašich zvukových kabelu.
A na konec, technici In Ear odposlechů můžou využít výhody vektroskopu k zobrazení fázové charakteristiky zvukové stopy posílané do sluchátek.
M. Prowda: Moderní softwary pro alokaci radiového signálu a spektrální analyzátory jsou potřeba používat hlavně v oblasti správné koordinace radiového signálu. Užíval jsem In Ear odposlechy SHURE PSM 1000 a pomocí spektrálního analyzeru Shure Axient, jsem vytvořil síť, která obsahovala 14 nástrojových bezdrátových systémů a 10 In Ear odposlechů, a to vše jsem koordinoval softwarem Shure Wireless Workbench. V současnosti jsou na trhu další softwarové/hardwarové možnosti.
B. Baisley: Pro kterékoliv RF (rádiové) prostředí obsahující více než jen několik bezdrátových jednotek ve stejném frekvenčním pásmu je nezbytný software pro koordinaci radiového signálu. Vlastnit zařízení, které snímá prostředí, se stejně tak rychle stává naprostou nezbytností jako vlastnit bezdrátový systém. Na mém turné používám výhradně výbavu od Sennheiseru. Máme přibližně 30 systémů, přičemž jsou všechny propojeny síťovým kabelem Cat5 a několika síťovými switchi.
Technici zabývající se mixáží odposlechů si musí zvyknout na problémy, aby udrželi své umělce spokojené. Jaký byl ten váš okamžik, kdy si z vaší práce sedli doslova na zadek?
D. Skaff: V polovině 90. let jsem mixoval in-ear odposlechy pro Tanyu Tucker. První živé vystoupení bylo Houston Rodeo a samozřejmě jsem neměl k dispozici žádné zkoušky ani zpěvačku Tanyu pro zvukovku. Jelikož pro vystoupení vytáhli stage až doprostřed Astrodomu, vznikla poměrně velká vzdálenost mezi zadní části (kudy umělec přichází) a podiem. Tanya jakožto vynikající jezdec se rozhodla přiřítit na bílém oři. To bylo období, kde “frekvenčně hbitý In Ear odposlech” znamenal 2 frekvenční kanály na jednu sestavu, a tak jsem si musel osvojit zvyk vždy mít připravený jeden náhradní in-ear odposlech navíc.
Tak jsme tam byli; osmdesát tisíc jásajících lidí ve chvíli, kdy se zhasla všechna světla a kapela spustila Tanyino intro. Tryskem se přiřítila, seskočila z koně, vyběhla na stage, chopila se mikrofonu a začala zpívat. Okamžitě se otočila mým směrem a pohyby rtů na mě artikulovala “nefunguje” a současně ukazovala na bodypack připevněný k jejímu opasku na zádech. Rychle jsem popadnul připravený náhradní bodypack, abych vyzkoušel, zda funguje a slyšel jsem, že funguje dobře. Takže jsem rychle při sprintoval k ní na hlavní stage, přičemž jsem celou dobu poslouchal náhradní bodypack přijímač abych věděl, zda funguje i na podiu (fungoval), Tanya jakožto ostřílená zpěvačka nepřestala zpívat. Obešel jsem jí a pokusil jsem se sundat nefunkční bodypack z jejího opasku. To nebyl zrovna lehký úkol, když pohupovala boky do rytmu hudby. Když jsem si najednou uvědomil, že stojím na stagi hned za ní, s očima upřenýma na bodypack připnutý k jejímu energicky se pohybujícímu pasu, přičemž mě bedlivě sleduje 80,000 fanoušků, došlo mi, že musím raději rychle něco udělat. A tak jsem jí chytil kolem pasu, abych ji na okamžik přiměl stát v klidu. Rychle jsem zapojil náhradní bodypack k jejích sluchátkům a dal za její opasek, poplácal jsem jí a vypařil se zpět k mixážní konzoli.
Když po vystoupení opouštěla stage nevypadala nadšeně, takže když jsem později dostal zprávu s žádostí o zpětné zavolání ohledně dalšího Tanyina turné, předpokládal jsem, že jsem byl nahrazený někým jiným. “Právě naopak” moje manažerka mi řekla, “Tanya propustila členy kapely, ale tebe si chce nechat“…
J. Glass: Před pár lety jsem byl na turné se stárnoucí umělkyní, která soustavně ztrácela hlas. Propustila tucet skvělých techniků. Jak turné pokračovalo, vygradovaly její neustálé požadavky na zesílení jejího hlasu v In Ear odposlechovém mixu, který se nakonec skládal jenom z jejího zpěvu, s velkým echem, přičemž bláznivě zvětšovala hlasitost sluchátek na jejím opaskovém vysílači (bodypacku) za rozumnou hranicí.
Používali jsme prvotřídní in-ear odposlech vybavení, které fungoval naprosto perfektně, takže nebylo na co si stěžovat a můj pohár trpělivosti málem přetekl a téměř jsem s tímhle živým vystoupením seknul.
Tato umělkyně jednoznačně nesnášela kompresi jejího zpěvu. Takže jsem velmi váhal s užitím jakéhokoliv typu zpracování dynamiky na kanálu. Znovu a znovu si stěžovala a žádala o ztlumení kapely (žádná v mixu nebyla), a zesílení jejího zpěvu i echa a už jsem cítil ve vzduchu přicházet její další záchvat vzteku. V beznaději jsem zapnul přednastavený PM5D expander na vokálním kanálu a dělal jsem jako že nic.
Najednou, se její tvář rozzářila jako sluníčko po bouřce! S pokračováním turné mi dokonce dovolila přidat zpět kapelu do pozadí mixu a začala tyhle monitory nazývat kouzelnými.
M. Prowda: Přestože se in-ear odposlech systémy za posledních 20 let výrazně zlepšili, stále nejsou doteď schopné fungovat v dešti a obrovském vlhku. Umělci se hodně potí, a tak je součástí živého vystoupení i management, který řeší tuto problematiku. Existuj i neoprenová pouzdra, která osobně používám, což nám ohromně pomáhá. Občas není ale realizovatelné užít ochranný obal a při výměně „propoceného“ bodypack přijímače během show si pak připadáte jako člen zastávkového boxu formule 1. Z toho běhá mráz po zádech!
B. Baisley: Nejhorší moment jsem zažil nedávno, když se přestalo fungovat napájecí trafo jednoho in-ear slučovače během show. I když to není ideální pro intermodulaci (rušení) radiového signálu, upřednostňuji použití a používám 4 oddělené in-ear slučovače, než bych veškerou mou důvěru svěřil pouze jednomu slučovači. Toto zapojení umožňuje umístění antén pro muzikanty jak do přední, tak zadní části podia. V mém případě používám tři 4 kanálové slučovače. Slučovač, který selhal, používal jen jeden muzikant, dva technici v zadní části podia a já. Jelikož jsem dobře zorganizoval kabeláž v zadní části racku, byl jsem rychle schopen odpojit a přemístit anténu od muzikanta na nevyužité místo na jednom z fungujících slučovačů. Svůj in-ear monitor (odposlech) jsem zapojil do sluchátkového Jack výstupu na mixážní konzoli, a technici v zadní řadě to zvládli bez In Ear Monitorů. Nyní již raději jezdím s jedním náhradním napájecím trafem pro slučovač, stejně jako s 1/4 vlnovou anténou a několika napájejícími trafy pro několik samotný in-ear vysílačů abych mohl v krajním případě poruchy slučovače připojit samotné in-ear vysílače k anténám.
PS: Pokud chcete rovnou přejít na in-ear odposlechy na náš web klikněte tady in-ear odpolechy a pokud máte nějaké dotazy, rádi je zodpovíme na info@vseprozvuk.cz nebo telefonu 728 887 962
Všeprozvuk.cz
Tomáš Skok, Antala Staška 2374, 738 01 Frýdek-Místek
Tel. +420 728 887 962
E-mail: info@vseprozvuk.cz
IČO: 01813501
DIČ: CZ8708215461
Podnikatel je zapsán v živnostenském rejstříku
vedeném na MÚ ve Frýdku-Místku
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
Zásady ochrany osobních údajů
Obchodní podmínky pro maloobchod
Obchodní podmínky pro velkoobchod
Odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem
Reklamační řád
Bonusový program
Souhlas se zpracováním osobních údajů