Jak vybírat náhlavní mikrofon pro mluvené slovo a zpěv

Vytvořeno: 14. 05. 2015 
 

Vytvořeno: 14. Května 2015

 

 

 

 

 

Náhlavní mikrofony pro mluvené slovo:

 

Posluchárny, kostely, školská zařízení, konferenční místnosti, jednací síně a divadla jsou místa, kde jeden nebo více lidí mluví k publiku. Pro snímání hlasu řečníka, můžete použít klasický mikrofon do ruky, nebo klopový mikrofon, který ale může způsobit závažné změny při snímání hlasu, když mluvčí otočí hlavu. Pokud, je řečník nezkušený, anebo, nemluví zcela jasně do mikrofonu je nejlepší způsob jak vyřešit tyto problémy použít náhlavní mikrofon.

 

 

 

 

 

Náhlavní mikrofony pro zpěváky:


Když zpěvák vystupuje na jevišti s mikrofonem, často se potkává se zvuky, který vyzařují z hudebních nástrojů, reproduktorů nebo dalších zdrojů. Aby se zabránilo snímání těchto okolních nežádoucích zvuků a zároveň hlas zpěváka zůstal ve skvělé kvalitě, použijte náhlavní mikrofony s velmi směrovou charakteristikou. Kardioidní mikrofon s úzkou směrovou charakteristikou ve srovnání s všesměrovým mikrofonem, snímá pouze poloviční část zvuku z okolí. Kromě toho, basové tóny a frekvence z reproduktorů, bubnů, atd. se sníží na desetinu nebo méně.

 

 

 

Výhody bezdrátových systémů:

 

Použití náhlavních mikrofonů spolu s bezdrátovým přenosem zvuku přináší mnoho výhod. Když je mikrofon dostatečně blízko zdroji zvuku není potřeba tolik zesilovat signál z mikrofonu, což je výhoda když potřebujete používat několik mikrofonů najednou. Navíc bezdrátový přenos vám dává absolutní volnost pohybu.  


 

 

Jaký typ směrové charakteristiky? Všesměrovou nebo směrovou? 


Jen málo lidí si pro pódiové vystoupení vybírá všesměrový ruční mikrofon, všesměrové mikrofony jsou mnohem populárnější pro náhlavní mikrofony používané na konferencích v divadlech a kostelech. S největší pravděpodobností je to kvůli tomu, že není jednoduché mikrofon udržovat na jednom místě přesně určeném, poblíž úst. Aby bylo možné používat vaše mikrofony, co nejlépe je zapotřebí aby zvukaři byli dobře obeznámeni s citlivosti na vítr, individuální vlastnosti mikrofonu a takzvaným proximity efektem, tyto vlastnosti se liší podle typu mikrofonu. Zejména by měli věnovat pozornost náhlavním směrovým mikrofonům a detailně prozkoumat směr, z kterého nejlépe snímají zvuk a zároveň si ověřit jestli nepřijímají zdroje, které je potřeba vyloučit.


 

V prostředí pod dohledem jako jsou hudební pódia, kde se nepohybujete přímo před reproduktory a jako odposlechy používáte in-ear monitor jsou preferovaný všesměrové náhlavní mikrofony, protože mají přirozenější ton, nemusíte se bát proximity efektu a jsou shovívavější k přesnému umístění. Více než 30 televizních stanic po celém světě používá všesměrové mikrofony, což svědčí o tom, že není třeba se bát tohoto využití. 

 

 

 

Živé zvučení:

 

Poměr síly signálu a zpětně vazby je jeden z nejdůležitějších parametrů při živém vystoupení. Jestliže poměr mezi hlasitosti hlasů a hlasitosti všech ostatních zvuku okolo je podobný může nastat problém. Ale v reálném světě není hlas schopen soutěžit s podiovnými odposlechy nebo hudebními nástroji jako jsou bicí nebo kytary. 


V tomto případě, je na místě zvážit jestli není lepší použít in-ear systém (odposlech přímo do ucha pomocí sluchátka) nežli klasický pódiový reproduktor. Použitím in-ear systému, se vyvarujte zpětně vazbě, která by mohla přicházet z reproduktorů. 


 

Proximity efekt:

 

Směrové náhlavní mikrofony, pracuji jako převodníky gradientu tlaku a s přibližováním mikrofonu ke zdroji signálu se zesiluji hluboké kmitočty čemuž se říká proximity efekt. Kvalitní náhlavní mikrofony se vyznačují přizpůsobivosti proximity efektu pro určité aplikace a do jisté míry toleruji různé vzdálenosti. 


 

Všesměrově náhlavní mikrofony:


Všesměrově hlavové mikrofony, jsou citlivé na zvuk že všech směrů. Zabarvení zvuku zůstává stejné bez ohledu na vzdálenost mezi zdrojem zvuku a mikrofonem. Správné nasměrování všesměrových mikrofonů není tak obtížné, takže je možné je lépe ukrývat. Jestliže nejste příliš zběhlí v taktice umisťování mikrofonů, tak všesměrových mikrofon je zřejmá volba, celkově je také méně citlivý na vítr dýchání a manipulační hluk. 


 

Například všesměrové náhlavní mikrofony DPA d:fine nabízejí stabilní zvukový výkon ve všech hladinách akustického tlaku (hlasitostech) pozoruhodný zisk než dojde ke zpětné vazbě a kvalitní stabilní konstrukcí. Jedná se opravdu o plug-and-play řešení pro každou situaci. 


 

 

Směrové náhlavní mikrofony:

 

V případě kardioidní a superkardiodni verze jsou tyto směrové náhlavní mikrofony necitlivé na zvuk přicházející ze stran a zezadu. To je důvod proč je nejlepší je umístit přímo před ústa, jelikož citlivost na zvuky přicházející zezadu je při tomto úhlu velmi nízká. Všechny kardioidní mikrofony ve zvuku zesiluji nízké frekvence, kdykoliv se mikrofon nachází blízko zdroje zvuku, což jak jsme si už řekli je fenomén zvaný proximity efekt. Což se také stane při typickém umístění směrové verze mikrofonů DPA d:fine který je pouze několik centimetrů od rohu úst. Chce-li mít plochou frekvenční charakteristiku i v této pozici, d:fine má korekce se kterými se hlas uživatele stane přirozeným a zároveň redukuje hlasitost vzdálených zvukových zdrojů zejména v nízkých frekvencích. Pro velmi hlasité místa, pódia nebo situace kde je potřeba velkého zesílení (gain) je hlavový mikrofon s kardioidní charakteristikou nejlepší volba. 


 

d:fine směrové mikrofony odmítají boční a zadní hluk což je lépe odděluje od zdrojů zvuků, které jsou někde poblíž. To napomáhá předcházet zpětné vazbě a dovoluje uživateli vícekanálovou kontrolu. Příjemný hlas a srozumitelnost zůstává zachován spolu s velmi vysokou odolností na akustický tlak, je možné jak mluvit tak zpívat do mikrofonu, bez náznaku zkreslení. 


 

Použít verzi za jedno nebo za obě uši?

 

Náhlavní mikrofon za jedno ucho d:fine: se automaticky přizpůsobí každému uživateli prostřednictvím ocelové konstrukce která působí stálým tlakem, na základě velikosti uši, tak aby se zajistily na místě. Nositel je může sundat, nasadit a pokaždé nechat nebo vrátit do původní polohy. 

 

 

Náhlavní mikrofon za obě uši: pro aplikace s vysokým stupněm fyzického pohybu, jako v divadle nebo televizním vystoupení, může být potřeba uchytit mikrofon stabilněji než je možné s mikrofonem za jedno ucho. DPA d:fine má flexibilní rozměry a ohebnost a díky tomu padne na jakoukoliv hlavu a zaručí stabilní snímání zvuku. 

 

 

 

Jak vybrat všesměrový nebo kardioidní náhlavní mikrofon?

 

 

Použít náhlavní mikrofon s všesměrovou charakteristikou je v hodné v těchto případech:

  1. Pokud potřebujete mikrofon, který není citlivý na umístění
  2. Mikrofon budou používat lidé, kteří nemají s mluvením do mikrofonu zkušenosti
  3. Není okolo příliš velký hluk 
  4. Zpětná vazba nebude problém, protože nepoužíváte, hlásíte odposlechy

 

 

 

Použít náhlavní mikrofon s kardioidní charakteristikou je v hodné v těchto případech:

 

  1. Mikrofon budete používat na místech kde okolní hluk je velký problém (hlavně v nízkých frekvencích)
  2. Potřebujete použít hlasité odposlechové reproboxy.
  3. hrozí problém se zpětnou vazbou

 

 

 

 

Vytvořili jsme kompletního rádce při výběru prvního bezdrátového mikrofonu, který vám pomůže s výběrem, netvrdím, že tam je vše, ale vše co do základu potřebujete tam je, určitě pro ty kteří chtějí koupit bezdrátový set doporučuji stáhnout a přečíst několik stránek zde >

 

Stahujte Ebook

Přidejte komentář k článku

ajax_load