12 nejčastějších otázek ohledně digitálních bezdrátových mikrofonu a systémů jsme zodpověděli v tomto článku.

Vytvořeno: 17. 05. 2016 
 

digitální bezdrátový mikrofon

Digitální bezdrátové systémy
jsou stále běžnější ve světě profesionálního nebo poloprofesionálního audia. Jejich rozmach za posledních pár let je výsledkem mnoha faktorů, od neustálé honby za kvalitnějším zvukem až po palčivý problém s množstvím volných frekvencí. Podobně jako v případě dalších audio oblastí, vyvstává diskuse, jestli je lepší digitální nebo analogové vysílání (anebo obráceně), což má za následek vznik nepřeberného množství mylných představ a otázek. Tuto diskusi bychom mohli rozlousknout, alespoň na nějakou dobu, s pomocí Toma Colmana, aplikačního inženýra firmy Shure, který zodpověděl několik nejčastějších dotazů, které nám kladete ohledně digitálních bezdrátových systémů.

1) Proč potřebuji digitální bezdrátový systém? Ten můj teď funguje dobře! 

Dvě slova: spektrální účinnost. Zatímco každoročně roste poptávka po bezdrátových mikrofonech, současně se zmenšuje množství dostupného čistého spektra. Více mikrofonů na menším prostoru rychle způsobí jeho přeplnění a množství radiového „prostoru“, který každý kanál zaujímá, je potřeba omezit tak, aby s nároky uživatele udržel krok. Bezdrátové spektrum je koneckonců omezený zdroj a jako takový má své limity. Pokud bude pokračovat růst poptávky po bezdrátových produktech takovou rychlostí jako doposud, budou muset být všichni uživatelé více spektrálně účinní (včetně spotřebního zboží). 
Je to trochu podobné jako u jízdních pruhů na dálnici. Dříve jsme řekněme měli 8 pruhů, přičemž pouze 3 velké náklaďáky potřebovali jet současně, šlo tedy o plynulý provoz a dostatek místa. Nyní máme 4 pruhy a pokoušíme se, aby bok po boku mohlo jet 20 náklaďáků a na to už moc místa není. V případě užívání účinných digitálních systémů by to bylo jako kdyby současně jelo 20 super-úzkých náklaďáků ve stejných čtyřech pruzích; což je řešení, které bude fungovat. 


2) Jak je to se zvukem? Je pravda, že digitální bezdrátové systémy nemají tak dobrý zvuk jako analogové?

No, používaní letitého analogu vs. digitálního systému je vždy subjektivní záležitostí. Třebaže u bezdrátových mikrofonů je to ale více objektivní. 

Celkem vzato, když srovnáme levný digitální bezdrátový mikrofon nebo drahý přesto oba dva budou znít lépe a čistěji než analogové. Toto má několik důvodů. Analogové systémy jsou vázány omezeními frekvenční modulace, které zasahují až k výškám kolem 15.000 Hz. Zvuk nad touto frekvencí je považován za těžko slyšitelný, ale znatelně chybí, když není přítomen. Toto platí především u opaskových vysílačů (tzv. bodypacků) používaných u elektrických kytar a hudebních nástrojů, kde je ve zvuku obsaženo více vysokých frekvencí. Frekvenční odezva digitálních systémů jako jsou Shure ULX-D, QLX-D a Mipro ACT 8, ACT 2400 je 20Hz-20kHz, což přináší plný zvuk. 

Další věc je, že digitální systémy nejsou vystaveny šumu zachycenému během přenosu signálu. Prvním procesem v digitálním vysílači aplikovaným na příchozí zvuk je jeho přeměna z analogového na digitální. Nyní když má zvuk podobu jedniček a nul bude vysílač používat typickou patentovanou formu digitální modulace k odeslání těchto dat. Jakmile mají přenášená data digitální podobu, může přijímač dokonale obnovit jedničky a nuly, a tak znovu docílit vytvoření původního analogového zvuku a současně zamezit vzniku šumu. Tento proces tedy umožňuje širší frekvenční odezvu než analogové systémy, jelikož již nejsme vázáni omezeními frekvenční modulace.

Více o rozdílech mezi analogovými a digitálními systémy se dozvíte v našem předchozím článku věnovaném tomuto tématu.


3) Fungují digitální bezdrátové mikrofony jako Wi-Fi?

Bezdrátový digitální mikrofon není synonymem pro bezdrátovou technologii přenosu dat, jakou známe u WiFi. Spíše odkazuje pouze na typ přenášených dat. 

 

Např. Tyto mikrofony, přesto, že jsou digitální, využívají k přenosu spektrum rádiových vln UHF v rozmezí 470 – 694 MHz:

Shure - QLX-D a ULX-D
Mipro – ACT  8 série
Sennheiser – 9000 série
A další...

Zatímco tyto systémy používají 2.4 GHz (2,400 MHz) WiFi. 
Shure – GLDX
Mipro – ACT 2400 série
Audio-technica  ATW 1322, ATW 1312
Sennheiser – ew D1
A další...

Nemusíte mít obavy, že zachytíte na vašem mikrofonním přijímači nějaký video hovor nebo komunikaci druhých uživatelů v okolí, kteří používají WIFI 2.4GHz mikrofonní systémy považují signály wifi routerů za interferenci a snaží se jí automaticky vyhnout, což nás pomalu přivádí k další otázce…

 

4) Způsobuje WiFi router rušení digitálních bezdrátových systémů?

Interference je vždy důvodem k obavám, když více služeb sdílí jedno vlnové spektrum. Stejně jako v případě našeho předchozího příkladu o dálnici, pokud je na silnici více než jedno auto, pak je srážka zkrátka možná. Některé systémy jako Shure GLX-D, Mipro 2400 a další, využívá stejné spektrum jako WiFi (2.4 GHz), a tudíž je interference pravdě podobná. Abychom mohli tuto možnost potlačit, potřebujeme speciální technologii, která nepřetržitě skenuje 2.4GHz pásmo, aby vystopovala a zabránila interferenci. Získáte tak dokonale čistý zvuk, bez rušení. Hurá! 

5) Znamená „digitální“ vlastně „bez rušení“?

U 2.4GHz digitálních systémů, čtěte prosím výše zmíněné.

Pro UHF digitální systémy platí, že je nutné systém sladit, abyste se vyhnuli rušení vnějšími zdroji nebo interferenci stejně tak jako u analogového systému. Faktor, který hraje ve váš prospěch, je spektrální účinnost – v případě vzniku interference jí budete moci s větší pravděpodobností zabránit. A to hlavně díky „stopě“ digitálního systému, která je v porovnání s analogovým podstatně menší, což nám dává více prostoru, ve kterém je možné pracovat.
 
Některé super moderní digitální systémy (jako např. Shure ULX-D) mají zabudovaný speciální systém přenosu takzvanou frekvenční diverzitu, ta umožňuje, aby bylo možné používat dva bodypacky (opaskové vysílače) na dvou různých kanálech jako pár, je to užitečné pro velice profesionální předcházení interferencím (rušení), nebo vybití baterie jednoho z bodypack vysilačů. Funguje to tak, že zvuk z obou bodypacků je přijímán přijímačem a v každém okamžiku je nejkvalitnější zvuk směřován k jeho XLR a Dante výstupům, takže pokud jeden bodypack selže, zůstane zapnutý zvuk z druhého fungujícího bodypacku. Jakmile začne v programu pauza, je potřeba nahradit nevyhovující frekvenci čistou frekvencí, nebo vyřešit jiný problém který nastal. Pokud jde o publikum, nezaznamená žádné rušení – uf!

digitální bezdrátový mikrofon

6) Kolik systémů můžete používat pospolu? 

Množství systémů, které lze použít najednou se odvíjí od systému, který zrovna používáte a od spektra, ve kterém pracuje. Např. GLX-D systém firmy Shure umožňuje užití až 8 systémů pospolu, ovšem za předpokladu, že je 2.4 GHz spektrum super čisté. Za normálních okolností bych doporučil užití nejvýše 4 systémů, které pracují na frekvenci 2,4 GHz. Pokud potřebujete pravidelně užívat několik systémů zároveň, pak bych doporučil systém s frekvencí UHF například Shure - BLX a QLX-D nebo systémy značky Mipro serie 3 a výše.

Super profesionální UHF systémy (jako např. Shure QLX-D a ULX-D nebo Mipro ACT serie 7 a 8) můžou užívat až 67 a více kanálů na frekvenčním pásmu. Systém ULX-D navíc nabízí režim s vysokou hustotou, kde může až 500 kanálů pracovat společně.

7) Je možné používat mé stávající distributory, kombinátory a antény pro digitální systémy? 

2,4 GHz systémy Shure, Mipro, Audio Technica a další májí pevné antény a tak není možné připojit distribuční systém nebo externí antény. Stále je ovšem potřeba mít na paměti umístění přijímače.

 

  • Pokuste se zajistit přímou viditelnost mezi přijímačem a vysílačem
  • Také se pokuste minimalizovat přenosovou vzdálenost


Digitální systémy Shure QLX-D, ULX-D, Mipro ACT 8 série a další využívají spektrum UHF a v případě, že vlastníte distributory a antény, které pracují na frekvencích některého z těchto systému můžete je použít i pro tyto digitální systémy.
 

8) Jaký je dosah digitálních systémů? 

Digitální UHF systémy mají stejný dosah jako ostatní analogové UHF bezdrátové mikrofony. Není zde žádný rozdíl v přenosové vzdálenosti jediný rozdíl je, že toto rozmezí přenáší digitální informaci a ne analogovou.

Jelikož systémy pracující v pásmu 2.4 GHz užívají vyšší frekvence k přenosu zvuku, mají tak menší dosah v uzavřených prostorech, protože čím vyšší je přenosová frekvence tím hůře prochází přes pevné objekty, jako jsou stěny, lidé nebo cokoliv jiného, ve venkovním prostředí je dosah srovnatelný s UHF. 

Co se týče dosahu bezdrátových mikrofonů a systému vždy záleží na několika základních faktorech, které jsou stejné pro UHF i pro 2,4 GHz například ty nejdůležitější jsou vysílací výkon vysílače označovaný v mW a také velikost antén, a jejich zisk.

9) Nepodléhá licenci, protože je digitální?

Pásmo 1.8 GHz, 1.9GHz, 2.4GHz jsou frekvence, které nepodléhají licenci a jsou celosvětově dostupné. Jediným jeho omezením je počet bezdrátových mikrofonů, které je možné technicky používat – max. 8 a pásmo 2,4 GHz je také relativně náchylné k intervenci, jelikož toto pásmo využívají i jiné přístroje (hlavně mobilní telefony, tablety, laptopy s WiFi a Bluetooth). Z tohoto důvodu se musí do bezdrátových systému zabudovávat elektronické obvody a prvky, abychom nebyli zaskočeni interferencí (Detekce interference a její potlačení), jak již bylo popsáno v bodě #4.

Digitální bezdrátový mikrofony pracující v pásmu UHF (QLX-D, ULX-D, ACT 8 série a další) podléhají regulacím stejně, jako kterýkoliv jiný analogový bezdrátový mikrofonní systémy. Tyto regulace se liší podle toho, jak je určí ten či onen stát.


10) Proč potřebuji zakódování?

Digitální bezdrátové mikrofony mají široké uplatnění na mnoha různých událostech, kde může dojít ke sdílení tajných informací. Bez zakódování je možné zachytit signál z mikrofonu na samostatném přijímači naladěném na stejnou frekvenci s podobným schématem modulace (digitálním nebo analogovým).

Je sice nepravděpodobné, že by někdo špehoval a snažil se ukrást tajné informace, ale bohužel se to naneštěstí stává v zájmu získání konkurenční výhody. 

Analogové bezdrátové mikrofony nelze zakódovat. Digitální data oproti tomu mohou být zašifrována pomocí AES-256 standardu tak, že vysílač přenáší zakódovaná data namísto původně nezašifrovaného zdroje dat. Nyní, když je digitální přijímač naladěn na stejnou frekvenci, ale není znám dekódovací klíč, nemůže být žádný zvuk obnoven a tak zůstanou vaše tajné informace v bezpečí. 

11) Můžu sdílet zvuk přes mojí stávající kabelovou digitální audio síť?  

Každý digitální bezdrátový mikrofon má určitý modulační schémat radiové frekvence. V přijímači je zvuk přeměněn na analogový zvukový signál pro připojení pomocí obyčejného audio kabelu do mixážního pultu, aktivních reproboxů nebo do kytarového zesilovače a podobně.    

Neustále roste počet aplikací, kdy má ponechání zvuku v digitální podobě své výhody. Firma Shure se spojila s firmou Audinate za účelem aplikace technologie Dante (Digital Audio Network Protocol). Pouze Shure duální a čtyř kanálový přijímač ULX-D se vyznačuje způsobilostí přenosu zvuku prostřednictvím digitální sítě do dalších Dante zařízení. (I když to na první pohled může působit zmateně, ULX-D bezdrátový přijímač se stává Dante vysílačem…). Nezapomeňte, že je za tímto účelem třeba splnit jisté síťové požadavky, jako například kabelová gigabitová síť s nízkou latencí a obsahem kvalitních prvků. Více o Dante síti se dozvíte na stránkách výrobce: https://www.audinate.com/resources/networks-switches

12) Vyplatí se dobíjející baterie i když jsou větší pořizovací náklady? 

ANO. Stejně jako jsou šetrné k životnímu prostředí, ušetří vám lithiové dobíjející články peníze a zredukují váš inventář – vykašlete se na nákup baterií na poslední chvíli, těsně před vystoupením (ano, všichni jsme to zažili. Proč jsou baterie taaaaaak drahé?!) 

Zde je srovnání nákladů vysílače, který je poháněn novými jednorázovými bateriemi jednou denně, přičemž je používám čtyřikrát do týdne. Ceny AA baterií byly převzaty z této stránky, odkaz
Je jasné, že ačkoliv počáteční náklady za dobíjející baterie jsou vyšší, získané úspory se vám do roka vrátí. A to nejsem žádný velký myslitel…


digitální bezdrátový mikrofon baterie shure
 

Náklady na AA Alkalické baterie:
Počet dní používání za týden = 4
Počet výměn baterií za den = 1
Počet baterií ve vysílači = 2
Počet vysílačů = 1

Náklady na baterii = 19 Kč

Celkové náklady:
týdenní: 152 Kč
měsíční: 608 Kč
roční: 7 296 Kč
pětileté: 36 480 Kč


Náklady na dobíjející baterie:

Shure SB900 Baterie x 1: 2 700 Kč
Shure SBC100 Nabíječka x 1: 1 500 Kč
Celkem: 4 200 Kč

Mipro MB5 Baterie x 1: 450 Kč
Mipro MP 80 nabíječka x1: 2 687 Kč
Celkem: 3 137 Kč

 

Všechny ceny jsou uvedeny včetně DPH (odpovídající v období tvorby článku).

Jestliže máte nějaké další dotazy nebo potřebujete poradit jaké digitální bezdrátové mikrofony nebo analogové bezdrátové mikrofony pořídit, neváhejte se na nás obrátit na telefonní číslo 728 887 962 nebo na email: info@vseprozvuk.cz 

 

Vytvořili jsme kompletního rádce při výběru prvního bezdrátového mikrofonu, který vám pomůže s výběrem, netvrdím, že tam je vše, ale vše co do základu potřebujete tam je, určitě pro ty kteří chtějí koupit bezdrátový set doporučuji stáhnout a přečíst několik stránek zde >

 

Stahujte Ebook

 

Přidejte komentář k článku

ajax_load